maandag 30 november 2009

Nieuws uit Belzele


Bekijk een grotere kaart van Evergem-Belzele (postcode 9940)

Merkwaardig nieuws uit Belzele, het circa 2000 inwoners tellende gehucht in Evergem dat 102 jaar geleden opgebouwd werd rond een rubberfabriek, geen eigen postcode heeft, nooit het statuut van deelgemeente heeft gekregen, en 15 jaar door ondergeschrevene is bewoond. (Niets te maken met Belsele trouwens, dat zich nabij Sint-Niklaas bevindt.)

Pastoor Patrick De Baets komt in opspraak voor, hoe noem je dat, feiten? Het klinkt eigenlijk best wel menselijk en oprecht, wat nu aan het licht komt. Ik citeer het Nieuwsblad (bericht vandaag, 30 november):

BELZELE - In het Oost-Vlaamse Belzele circuleert een petitie voor het behoud van pastoor Patrick De Baets. De parochianen denken dat hij naar een andere parochie moet verhuizen omdat hij openlijk een vriendin heeft. Haar naam stond naast de zijne op de doodsbrief van zijn vader.

Het volledige artikel leest u hier. Meer over Belzele leest u (halverwege de pagina) hier en hier.

Voor mij is het nieuw. Ik zou de petitie graag willen tekenen, al vrees ik dat dit online niet mogelijk is... Daarom richtte ik (inmiddels met versterking) een Facebookgroep op, waarop ook een meer correcte versie van de feiten te vinden is. Klik hier om uw mening te ventileren.

(Voor verdere discussie op dit blog (vier blogposts in het totaal: klik hier.)

Geen opmerkingen: