donderdag 22 november 2007

Laat ons samen høken

Laat ons samen høken. Onder het motto 'woorden leren doet dichten', durf ik je even lastig vallen met deze wel heel suggestieve zin. Taaladviesdienst Onze Taal bracht me op de idee om hem te vormen, zonder me evenwel de etymologie mee te delen. (Daardoor verkeerde ik heel even in de illusie grappig te zijn met mijn zinnetje, oh immer loerende valkuil der penzetelende ijdelheid. Platheid de regel, kunst de uitzondering.) Maar de dubbele bodem is geenszins ver te zoeken, getuige ook Van Dale:

De titel van deze post blijkt dus geen vondst, maar kan nog dienst doen als ezelsbruggetje om dit 'woord van de dag' te memoriseren. Ook kan je het als beginpunt van een kopieer-plakoperatie beschouwen, wanneer het symbool "ø" weer eens onvindbaar blijkt op het klavier, en —in België althans— dat schuitje deelt met "—" en "¶".

[Aanvulling 25jun13] Het was me tot nog toe ontgaan, maar ook als voorbeeldwoord voor het fonetische symbool "ø" kan "høken" dienen. Van Dale vermeldt in zijn huidige online legende "geul", maar er is altijd plaats voor een variant, nietwaar.

Geen opmerkingen: